duminică, 3 ianuarie 2021

VALERIU VA SCRIE SI IN CER ADEVARURI CRENGIENE. SI-L VA RUGA PE DOMNUL SA-L FEREASCA SA PUNA VIRGULA INTRE SUBIECT SI PREDICAT


"Astazi, 9 decembrie 2020, aflu ca a plecat in ceruri Valeriu Turea. Urca la Domnul sa-i caute pe Costica Partac si Sandu Costiuc. Lumina lina spre Vesnicie, draga Valeriu!" 

Am scris aceste cuvinte chiar in ziua cand s-a aflat ca colegul de facultate, bunul si talentatul jurnalist, scriitor si diplomat, Valeriu Turea, a parasit lumea noastra si s-a indreptat spre usa alteia, cea a Vesniciei. Le plasasem la sfarsitul unui alt material din acest blog, scris in memoria lui Sandu Costiuc, coleg si el de facultate, dar si de serviciu la redactia ziarului din raionul Rascani, unde in 1975 mi-am inceput cariera profesionala dupa absolvire.

Pomeneam acolo si de un al treilea coleg de facultate urcat la stele, Constantin Partac, dar si despre Valeriu Turea, care scria prin august trecut despre ziua de nastere a lui Partac. Si care a lasat tot acolo o fraza ce-i vizeaza pe toti trei, dar si pe toata lumea: "cum nimic nu se întâmplă... întâmplător pe lumea asta". Se referea la o fotografie cu intreaga grupa de jurnalisti, absolventi ai anului 1974, din care faceau parte toti trei si pe care poza, in randul doi, ii vedem alaturi pe Costica si Sandu, iar peste inca o persoana, si pe Valeriu.


L-am cunoscut pe Valeriu Turea la facultate, atunci cand ziarul universitar publicase un material semnat de el. Cu un titlu care-i viza pe mai multi studenti, inclusiv, si pe mine. Publicasem pana a fi admis la sectia de jurnalism a facultatii de litere, inca elev fiind, mai multe materiale in presa vremii. Ba chiar si niste versuri imi aparuse in "Tinerimea Moldovei", astfel incat, cred eu, numele meu era cunoscut semenilor anilor 70. Dar s-a intamplat ca examenele de inmatriculare ne-au pus la o alta treaba. Au urmat orele, seminarele, colocviile, examenele semestriale, care ne-au inclestat in timp atat de mult incat uitasem ca am venit la facultate sa ne facem jurnalisti. 

Si iata ca acel material semnat de Turea si care se numea "De ce nu scriu jurnalistii?" a pus pe treaba multa lume. Valeriu m-a facut si pe mine sa merg mai des la Casa Presei.


Nici nu mai tin minte cand ne-am mai intalnit dupa absolvire. Dar sunt sigur ca s-a intamplat nu doar o singura data, chiar daca locuiesc la Balti, iar el se stabilise cu traiul si cu serviciul in capitala. Tin, insa, bine minte intalnirea de la Cuhnesti, Glodeni, dupa ce-l petrecusem in ultimul drum pe colegul Iurie Babian. Ulterior am discutat doar pe facebook. Deoarece, el a plecat intre timp sa ne reprezinte tara, mai intai, la Lisabona, apoi la Bucuresti. 

Cand a editat "Vișinul Baronului Münchhausen", stiind ca nu-i voi gasi cartea in librariile din Balti, l-am rugat sa-mi ofere o varianta electronica a culegerii. Mi-a trimis-o si am lecturat-o dintro inghititura. Mai intru si azi, uneori, in aceasta cartulie. Si gasesc ceva ce doare mult. Un Dor de Costică Pârţac, spre exemplu:

"Se zice că Dumnezeu îi ia la el pe cei mai buni. Cu siguranţă că şi acolo, sus, Costică face treabă bună. Dar parcă nu-mi vine a crede că buna orânduială a Cancelariei cereşti ar fi avut de suferit dacă era lăsat să mai trăiască. Nevrednicul de mine, de s-ar întâmpla ca Mântuitorul să-şi coboare ochii peste aceste cuvinte neîndemânatice, probabil că mi-ar zice: „Caută-ţi, omule, de păcatele tale şi nu judeca acolo unde nu ai căderea s-o faci”. Ştiu. Şi totuşi…"

Sunt randuri scrise de Valeriu Turea. Care nu stia atunci cand le-a scris ca Domnul il va lua si pe el peste ceva timp in Ceruri. Sa-l gaseasca pe Costica Partac si sa-i aminteasca despre un revelion sarbatorit impreuna cu familiile la Truseni.


Referindu-se la moartea lui Valeriu Turea, sriitorul Ion Bradu si-a amintit despre decesul lui Nicolae Vieru, un alt scriitor plecat tanar de tot. ”A venit moartea printre noi. E frumoasă. Ea nu se va mulțumi cu puțin!„ scrie Bradu, facand trimitere la o precizare de moment a lui Haralambrie Moraru, plecat si el ulterior in Ceruri.

Iat-o că, după un răgaz, s-a întors, continua bunul prieten, Ion Bradu. Stă sub vișin, la geam, posomorîtă, udă pînă la piele, cu mii de frici în spinare. Ce putem face? A inceput secerișul, incearca sa incheie amintirea Ion Bradu.


Iar el, Turea, a zis despre Valeriu Turea, ca si Creanga despre Ion Creanga: "Dă-mi, Doamne, sănătate la trup și la cap, tristeți pe care să le pot depăși, ajută-mă să nu fac nimănui nicio porcărie. Și, dacă nu-ți cer prea mult, ferește-mă să pun virgulă între subiect și predicat…"
Sau: "Am scris un textuleț. Îl admir de la stânga la dreapta și de la dreapta la stânga, de sus în jos și invers. E fără cusur. L-am băgat între ghilimele ca să-l apăr de ochiul rău. Iată-l:  " " 

"Avea un har nepretuit - iubea oamenii si avea grija sa-i puna in lumina", a scris cineva la vestea despre moartea lui Valeriu Turea.



Am preluat aceste poze din pagina facebook a regretatului coleg si din culegerea "Vișinul Baronului Münchhausen".

P.S. Doamne, ce se întâmplă? Aflu zilele acestea că a plecat în Veșnicie și Vlad Olărescu. Muncea de mulți ani în SUA și se pregătea să se întoarcă acasă. Doar că dorea să primească o pensie a statului american și mai avea puțin până a o obține. Din răndul 2 al pozei de mai sus am numarat 5 colegi plecați la Domnul. Dacă e să începem cu primul din dreapta, e recentul adormit, Vlad Olărescu. Urmează Ion Spinei, Valeriu Turea, iar încă peste o persoană - Sandu Costiuc și Costică Pârțac. Dumnezeu să vă aibă în grija lui, Scumpilor! 
10 ianuarie 2021

2 comentarii:

DESPRE O MINCIUNĂ DE CARE NU PUTEM SCĂPA ANI ÎN ȘIR Pe 22 mai curent, de Hramul orașului Bălți, autoritățile locale în comun cu o parte din ...