marți, 3 noiembrie 2020

MAMA NU A MAI REUȘIT SĂ-ȘI VADĂ VERIȘOARA


Știți cine sunt doamnele din cele două poze? Prima se numește Xenia Ciolpan, născută la Mihuleni, Rezina, iar a doua este Ana Lupan, născută tot la Mihuleni din alelași raion. Xenia Ciolpan, mai târziu Dumbrăveanu, a fost mama mea. Iar Ana Lupan, dacă poate ați auzit, a fost sora scriitorului Andrei Lupan, dar și a încă câtorva frați. A scris și a editat mai multe romane.

In viata mea, m-am intalnit doar o singura data cu Ana Lupan. Era cu Nicolai Savostin,sotul ei. S-a întâmplat la Sauca, Ocnita, la un eveniment desfasurat in memoria poetului Petru Zadnipru. Iar eu eram delegat sa imprim un reportaj de la acel eveniment pentru Televiziunea moldoveneasca de atunci.

Nu stiu cum veni vorba despre Mihuleni, spunandu-i cine este mama mea. I-am produs o bucurie de neinchipuit. Si mi s-a destainuit ca Xenia lui Luca Ciolpan este chiar verisoara ei dreapta. Nu mai tin minte chiar toate detaliile, dar ne-am despartit cu o invitatie din partea Anei Lupan si a lui Nicolai Savostin, impreuna cu mama, la Chisinau, oferindu-mi si o adresa concreta.

Am vorbit, mai apoi, cu mama despre aceasta intalnire si m-a rugat mult sa o conduc sa se intalneasca cu verisoara pe care nu o mai vazuse din anii de pana la razboiul al doilea mondial. Am si mers intro vara calduroasa la adresa oferita, undeva pe bulevardul principal al capitalei, in regiunea Pietei Centrale, dar verisoara mamei nu era in Chisinau. Nicolai Savostin isi petrecea tocmai fiica la aeroport, de unde, asa cum ne-a spus chiar el, avea sa mearga la vila sa-i povesteasca sotiei ca a vazut-o pe verisoara-sa.

Mama nu a mai reusit sa-si vada verisoara. De altfel, cum si fiica lui Pavel Lupan din Mihuleni nu a mai avut posibilitate sa o vada pe fiica lui Luca Ciolpan din acelas Mihuleni. S-o fi intalnit, sau poate inca urmeaza sa se intalneasca, in ceruri.



3 comentarii:

  1. O istorie frumoasă! Vine dorul și asteaptă. Nana Zina, așa țin minte, era o femeie frumoasă și delicată...

    RăspundețiȘtergere
  2. Savurez plăcerea lecturii. Vreau să găsesc povestea de dragoste a lui GHeorghe și a Zindei. Venită tocmai de la Rezina la Corlăteni..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga verișoara, Lucia! E târziu să pot afla întreaga poveste de dragoste a părinților mei. Am întârziat. Doar bănuiesc că i-a întâlnit o simplă întâmplare. Stiu doar că mama absolvise la Soroca niste cursuri de soră medicală și a fost repartizată în fostul raion Bălți. Iar tata își lecuia încă rana ce o obținuse în timpul războiul în drum spre Berlin.

      Ștergere

DESPRE O MINCIUNĂ DE CARE NU PUTEM SCĂPA ANI ÎN ȘIR Pe 22 mai curent, de Hramul orașului Bălți, autoritățile locale în comun cu o parte din ...